nedeľa 16. júna 2013

PSIE SRDCE, M. A. BULGAKOV



Na tento príbeh som sa tešila od okamihu, ako sme si zapisovali dvojriadkový obsah na hodine literatúry. Dať psovi ľudskú myseľ sa zdalo byť sľubnou filozofiou a v tom čase som ako mladý človek horela záujmom o prírodné záležitosti, v ktorých človek zostáva porazeným a hlúpym, iba tupou sekerou, ktorá nechce dať pokoj prírode! Samozrejme, keď som čítala neskôr Psie srdce, môj prístup k problematike ochrany prírody a eko-interakcií človeka v nej sa zmenil a kniha predsa len nebola tým, čím som si predstavovala ako zanietený ochranca. Pomýlila ma a urobila z mojej osobnosti všetko, len nie to, čo som naozaj. Absolútne som sa poddala autorovi.

K môjmu čítaniu neodmysliteľne patrí rozmýšľanie nad povahou autora bez ohľadu na to, čo sa kde píše v zdrojoch. Tým sa viac vtiahnem do deja a jadra spisovateľa. U Bulgakova som rýchlo pochopila, že s týmto človekom by som mala strach zhovárať sa, bol by to strach vyplývajúci z autorovej sily „vytmaviť“ tie najhoršie a najtrápnejšie vlastnosti človeka povýšeneckým, napriek tomu (a to ma žerie!) absolútne istým a správnym štýlom. Je to presne tá povýšenosť, ktorú by každý z nás ospravedlnil a ešte by sme sa človeku poďakovali, že z nás spravil prílohu k mäsu. Nedajbože, niečomu neporozumieť, hneď si na vás zgustne! Vo všetkých knihách od Bulgakova na mňa autor takto mimoriadne pôsobil, prirodzene však hodnotím niečo úplne iné a tento spisovateľ má vysoké kvality. Okrem toho dodnes neviem, ako zdroje opisujú osobnosť Bulgakova. Rozpisujem sa tu o tom, pretože je to základný dojem, ktorý pretlačil život psa Šarika. Z moskovských ulíc ho vytiahol do tepla domova prchký doktor a ako príbeh pokračuje, začína sa moja osoba meniť. Mám chuť si zapáliť cigaretku, čo by mi inak ani náhodou nenapadlo.

Nechcem však do priveľkej vzdialenosti zabiehať od sľubného obsahu príbehu, ktorý by mohol byť na pokračovanie. Aký by bol Šarik dnes? Bol by fajčil a pil ako naposledy, a rozdával internetové rozumy, zostával celé dni doma pri počítačových hrách a nešiel voliť. Neprežíval by život, ale preklikával ho. A ak by predsa prejavil záujem o voľby, vedel by sa k nim preklikať. Rýchlejšie by obcoval so slovami, presúval sa z bodu A do bodu B, a pizza by k nemu priletela kozmickou rýchlosťou. Vôbec by ho netrápil narastajúci počet jeho druhu, sám by nemal záujem o samicu, starosti by mu robilo nahrávanie, pretáčanie a zastavovanie filmu Hviezdne vojny, všetky tie náročné funkcie televízora s obrazovkou veľkej HD kvality. Hneval by sa, ak by v drogérii nedostal ten ligotavý gél, ktorý robí z heterosexuála metrosexuála. Ináč nič nové v našom svete... Kola chutí stále rovnako.



Michail Bulgakov ma zaujal ako osoba, s ktorou by som si málo rozumela (vždy sa môžem mýliť), a takýmto upieraním človek chce ďalej veriť, čo sa mi splnilo pri Majstrovi a Margaréte. Pri tejto knihe som si po prvý raz uvedomila silu a hĺbku ruskej literatúry, akú som nenašla ani v najväčších dielach od Danteho, Sienkewicza, Shakespeara alebo Wildea, či v iných ruských knihách, hoci ide o absolútne famózne knihy. Pred Majstrom som ešte zablúdila do podivného sveta a pocítila Bremeno skafandra.

Kvôli obsahu tohto článku sa hlboko ospravedlňujem Michailovi A. Bulgakovovi, že som uprednostnila pred osudom psa človeka s charizmou, so srdcom vedca a lekára, čím potvrdil aj v tomto príbehu, že vedci sú vždy zaujímaví ľudia, ktorí píšu jednoducho príťažlivo za mnohých okolností a neerdžia o nezmysloch ako somári. Verím, že novela Psie srdce rozveselí prinajmenšom ľudí s vedeckým spôsobom rozmýšľania.



Podrobný obsah diela Psie srdce nájdete na stránke: http://www.zones.sk/studentske-prace/citatelsky-dennik/3674-psie-srdce-michail-bulgakov/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára