nedeľa 23. júna 2013

BREMENO SKAFANDRA, Ľ. DILOV



Galaxia, ty matka záhadná, a ty otec môj, Kozmos, čo zamýšľate so mnou?“ Vymyslel som si túto žartovnú modlitbu ešte ako chlapec, keď som študoval históriu Zeme a jej mŕtvych a živých bohov a teraz som si ju strojovo chladne i veselo opakoval, pričom som čakal na účinok upokojujúceho prostriedku: „Galaxia, ty matka záhadná, a ty otec môj, Kozmos, dajte mi silu, aby som nejako vybŕdol z tejto idiotskej situácie.“
Doktor z posádky.

Pomodlila som sa k Vesmíru za porozumenie príbehu, ktorý tancoval v kozme a dosť ťažko som sa prehrýzala k okamihu, keď sa dva svety stretajú: zemský a mimozemský. Po Bulgakovovi píše veľmi vážne ďalšia postava doktora, ktorá nikdy nevkročila na Zem. Až tak vážne, že prvý kontakt s inou civilizáciou prebiehal v pote a nervoch, s čiernymi chobotnatcami. Ba aj ilustrácie pôsobia filozoficky.

Už z názvu vyplýva, že na kozmickej lodi bude autor klásť na váhu skafander a opisovať chorobopis resp. život v skafandri. V obsahu deväťčlenná posádka zvažuje problémy morálky a etiky, večné otázky o priateľstve, vernosti, zodpovednosti, solidarite a hrdinskosti. Pozemšťania nadväzujú kontakt s inou civilizáciou. V pozadí hrajú dobre svoju rolu roboti a prechádzajú údržbou raz týždenne.

Bremeno skafandra prechádza kozmickou evolúciou, leží, vstáva, vystiera sa a chvíľu stojí nohami na zemi, kým nevyjde slnko a človek v skafandri si všimne svoj tieň. Zatúži vidieť viac, hlavu dvíha k oblohe a jeho oči pomaly kĺžu po hviezdnom plátne, ktoré naplnil blikajúcimi hrdinami, zverou a predmetmi.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára