nedeľa 14. apríla 2013

IDIOT, F. M. DOSTOJEVSKIJ



– Priveľa hrmotu a priemyslu začína byť v ľudstve a primálo spokojnosti duchovnej – žaluje sa zo svojho ústrania jeden mysliteľ... Lebedev

Hrmotný problém spisovateľovej doby dnes iba „prežíva“ a väčšina z nás sa dokáže stotožniť s rozvojom civilizácie. Sme navyknutí na množstvo a prístupnosť predmetov a situácií. V predošlom románe Zločin a trest som spomínala, ako sa autor a jeho doba topila v protirečeniach.

... nebolo to pokolenie ako teraz v našom storočí, ale akoby boli celkom inej rasy... Vtedy žili ľudia jednej idei, ale teraz sú nervóznejší, vyvinutejší, vnímavejší, žijú dvom, trom ideám naraz... terajší človek je širší – a, prisahám, práve preto sa nemôže stať takým uceleným človekom ako v dávnych storočiach... Knieža Myškin

Spisovateľ Gončarov (Dostojevského rovesník) vo svojom diele Úšust sa venuje podobným úvahám, kde Rajskij sleduje sám seba ako večného rojka a idealistu, kým jeho kultová babička žije jedinou ideou: láskou k ľudu.

Súcit je najdôležitejší a hádam jediný zákon bytia celého človečenstva.

K príbehu Idiota sa pristavím viac. V doslove Andreja Mráza sa vraví to, čo som si počas čítania neraz povedala: autor vyžaduje od čitateľa pozornosť a vnímavosť. Vzťahy sú mnohovrstvové a dej je presýtený rozličnými zápletkami. Takisto chápať niektoré autorove „psycho“ analýzy nie je jednoduché. Idiota som prečítala dvakrát a zdá sa mi náročná vec napríklad čítať premenu duševného stavu hrdinu, čo je v skutočnosti opis osobných stavov Dostojevského, ktorý trpel nervovou poruchou.

Príbeh kniežaťa Myškina, ktorého spoločnosť označuje za idiota pre jeho chorobu, patrí presne medzi tie knihy, po ktorých sa oplatí siahnuť viackrát v živote. Pre niekoľko hodnotných textov a viet sa čitateľ stráca a môžu mu uniknúť za kulisy diania. Okrem vlastnej skúsenosti som si osobne vypočula názor staršieho človeka, ktorý sa priznal k tomu, že v Idiotovi aj po rokoch nachádzal vždy niečo nové.
Nebudem okolkovať, musím priznať, že Idiot je osobitý príbeh, ktorý má v mojom srdci špeciálne miesto a rada by som vysvetlila prečo. Dosiaľ som nemala príležitosť poznamenať, že Dostojevského tvorbu štiepim podľa mojich čitateľských pôžitkov z obsahu na:

          --- príbehy odohrávajúce sa v kuticiach s hlavným hrdinom, ktorý rád píše, kým mu chrbát oblizuje chudoba a cudzí univerzitný život. (Zločin a trest, Ponížení a urazení)
-       --- príbehy, ktoré sú najmenej významovo typické od autora. (Krokodíl, Strýčkov sen, Stepančikovo a jej obyvatelia, Dvojník - verný „čičikovčine“)
-       --- príbehy, ktoré rozmetávajú osobný svet zrejme každého zbehlejšieho čitateľa, príbehy, na ktoré sa nedá zabudnúť a sú to doslova palebné kanóny na lode s našimi citmi, najpôsobivejšie a vrcholové (Bratia Karamazovovci, Besy)


Objektívne a ináč by som zahrnula sem toho viac, no ide mi predovšetkým o dnešný príbeh kniežaťa Myškina, ktorý by podľa môjho delenia patril na tretie poschodie.

Jeho postava ma fascinovala od začiatku príbehu vo vlakovej scéne. Počas prvého čítania som si stihla všimnúť, že v príbehoch spisovateľ často skloňuje dve mená, jedným z nich bol nemecký spisovateľ Schiller. Kým som sa k nemu dostala, prešli temer štyri roky od prečítania Idiota a našla som istú pevnú väzbu medzi Schillerovou krásou v človeku a kniežaťom Myškinom. Nikde som sa o tom nedočítala a je možné (osobne som si tým istá), že Dostojevskij našiel prototyp kniežaťa Myškina u Schillera. Dospelé dieťa, ktorého spoločnosť považuje za blázna. Nepredstavuje úplne kladnú postavu, ako sa zdá, podľa Schillera však spĺňa všetku krásu v človeku. Naivitu. Čistú prírodu. Dovolím si poznamenať, že v mnohom akoby sa tomu podobal aj svätý František, pokiaľ neprikladám dôraz na jeho životnú cestu, ktorú si vybral a podľa toho mu prináleží „titul“ svätca. Toto všetko sú úvahy, ktoré si pýtajú vlastný priestor. Ale aspoň každá z týchto postáv by mienila:

Kto je proti jednotlivej „almužne“, ten je proti prirodzenosti človeka a pohŕda jeho osobnou dôstojnosťou.


 Predovšetkým ma spisovateľ núti prirovnať jeho vrcholnú tvorbu k štýlu Rembrandta van Rijna. Dostojevskij namaľoval v Idiotovi  dobu, v ktorej knieža Myškin pôsobí ako zlatá škvrna v temnote...

Mala som dosiaľ nepoznaný pocit, potrebovala som Idiota znovu prečítať, pretože tam zostalo toho viac nedopovedaného a veľmi dlho vo mne fungovali autorove slová napríklad o myšlienke, ktorú každý z nás v sebe nosí a odnáša si ju na druhý svet. Každý z nás sa ju usiluje preložiť do slov a často neúspešne po celý život... Podobné veci si čitateľ dokáže nájsť v knihách, no dovolím si pochybovať o tom, že nejaký spisovateľ vie napísať o jednej myšlienke, ktorá sa týka všetkých nás, tak pútavo a dráždivo ako Dostojevskij.

Vďaka Idiotovi som si vytvorila predstavu o ruskej literatúre, kde bude zrejme veľa spisovateľov písať list priateľom pomaly na dvadsiatich stranách, ako to spravil Ippolit, a to ma dosť vzalo i pobavilo! Niečo také som doposiaľ nečítala, Ippolit bola dominantná postava a pripomenula mi najviac Raskoľnikova. Stále kašľal a bolo mi ho ľúto, umieral...

Pripomínam si teraz, s akým dychtivým záujmom som začal vtedy pozorovať ich život; nič ma tak predtým nezaujímalo... A tak som si všímal všetky taľafatky, zaujímal sa o všetky zvesti, až som sa stal tuším klebetníkom. Nevedel som napríklad pochopiť, akože tí ľudia, majúci toľko života, nevedia sa stať boháčmi (ostatne, nechápem to ani teraz)... Nemohol som zniesť ten pobiehajúci, zbytočne sa motajúci, večne ustarostený, chmúrny a vzrušený svet, ktorý sa mihal okolo mňa po chodníkoch. Na čo je ten ich večný zármutok, večný nepokoj a vzrušenie; tá ich večná pošmúrna zlosť. Kto je vinný, že nevedia žiť, keď majú pred sebou šesťdesiat rokov života?
Ippolit

Na originalitu podráždeného mladého Ippolita som v inej knihe nenatrafila... Rousseau píše kňazov príhovor k Emilovi, čo pôsobilo na mňa ako údery motyky na mozog, toľko rán, koľko strán ich bolo.

Moje srdce preplnené zásadami patrí iba Myškinovi, čo dokazuje aj obsah tohto príspevku, ktorý iba trošičku „zatieňuje“ Ippolit s nešťastným životom a spomienka na maliara.
Chcela som v Dostojevskom pokračovať, no bola tu kniha so slovom, ktoré viacerí z nás vrátane mňa neradi počujeme alebo vyslovujeme. Rakovina.

Pokora je strašná sila.

Stručný obsah poskytne wikipedia: http://cs.wikipedia.org/wiki/Idiot_%28rom%C3%A1n%29

Vedomostný test o spisovateľovi a jeho tvorbe vzniknutý aj vďaka ústretovosti admina: http://testy.nanic.cz/testy/literatura/f.-m.-dostojevskij/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára