nedeľa 31. marca 2013

NETOČKA NEZVANOVOVÁ, F. M. DOSTOJEVSKIJ



Ešte som netušila dĺžku svojej čitateľskej cesty po Rusku. Po prvom kroku ako neznámy cestujúci resp. začiatočník som sa stretla so sirotou Netočkou, ktorá vyčnievala z našej police. Vzala som do rúk knihu ani nie pre ňu, ako pre velikána autora. Ťažko ohodnotiť niečo, čo som čítala dávno a musím urobiť výnimku vo vyhľadávaní obsahu, aby som sa rozpamätala. V tom čase som si nerobila nijaké poznámky k dielam. Dychtivo som čítala Netočku, ako zvykla Netočka kapitoly dychtivo končiť napínavým spôsobom. Tak sa mi autor začal trojdimenzionálne napínať. Vždy som čakala a čakala, čo bude, čo veľkého sa stane... A takto som sa cítila ako v čakárni, kedy príde na mňa rad. Vyšla sestrička a ospravedlnila sa, musela som prečkať obedovú prestávku. Po obedovej prestávke doktor dostal súrny prípad a mňa poslal domov s rýchlym ospravedlnením: „Odpusťte, mladá dáma, ale sem nemôžete vojsť, ste na zlej adrese, alebo skúste nabudúce, keď ochoriete vážnejšie.“ V súvislosti s prácou Dostojevského možno zameniť vážnejšie za skazenejšie. Autor sa zaoberá samou hĺbkou človeka, kde je toho dostatočné množstvo skazeného.

Odvtedy som prečítala šestnásť kníh tohto autora a všetky sa v kadečom pospolu držali za listy, za slová. Pretože som nedozrela ani na Netočku ani na Dostojevského, počúvala som iba zvuk huslí a preciťovala priateľstvo medzi Netočkou a Kaťou. Zvuk huslí sa mi pripomenul ešte raz pri Kreutzerovej sonáte, v pasáži, kde L. Tolstoj slovami postavy vyjadruje odpor k hudbe. Záver, ako som sa dočítala v knižke, je otvorený, a ja som ho nepochopila. Som si však istá, že je pochopiteľný a to ľahunko pochopiteľný. Domnievam sa, že na Dostojevského treba vyrásť do dospelého veku, alebo kto si verí viac, mnohé jeho knihy je potrebné prečítať druhý raz, pretože v nich možno objaviť nové myšlienky, až keď sme duševne a mravne vyspelí. Keď siahame na knihu Dostojevského, je vysoko pravdepodobné, že siahame na vlastnú dušu a nie vždy seba samých a svoje činy pochopíme hneď.

Aby som samu seba presvedčila o tomto, držala som sa autora s cieľom stoj čo stoj pochopiť jeho slávnu literárnu osobnosť a siahla som po najznámejšom diele, Zločin a trest.

Stručný obsah: http://dostojevskij.sk/netocka-nezvanovova/
Podrobný obsah: http://referaty.aktuality.sk/fiodor-michajlovic-dostojevskij-netocka-nezvanovova/referat-29175

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára