sobota 29. decembra 2012

Príčina žiarlivosti Clauda Frolla na Quasimoda alebo O tom, ako vášeň žiarlila na lásku


Obeť, altruizmus ako druh nezištnej lásky, je jedným z problémov, ktoré si veda stanovila pri vysvetľovaní javov. Prečo tento proces chápe ako obeť, to ako sa zdá, osvecujú tisíce veršov a výrokov v knihách, kde sa vášeň splieta s láskou a láska s vášňou. Ich spoločným cieľom je prežiť a motívom je zachovanie duše v telesných schránkach. Preto je veľkou obeťou zaprieť v sebe motív a cieľ pre trvanie rodu, ako príroda káže, a paradoxne jestvujú v prírode takéto obete. Nie prečo, ale čo za silu ich núti obetovať sa, stlačiť pudy do úzadia a kedy tieto obete môžeme poznať, alebo skôr pocítiť, nad tým uvažovali autori nielen cez umenie.
Keď človek rastie, prichádza na to, že žiť v zmierení s láskou je také zložité ako tvorca a zároveň učiteľ tejto púte: dejiny ľudstva. Pri tom jestvuje múdrosť v nespočetných citátoch, kde pravde vystačí jeden riadok a horám ich mohutnosť. Keď to pochopíme, dokážeme oživiť aj kameň a už poznáme, že nemožné je vlastne možným a zložité jednoduchým.
Prírodné zákony, ktoré nie sú k dnešnému človeku tak príbuzné ako láska k nenávisti, v skutočnom svete, teda mimo ľudského vnímania sveta, nepoznajú naše odpovede a otázky, ktoré si kladieme, aby sme ujasnili javy, ktorých sme svedkami alebo priamymi účastníkmi. Premysleli sme si obrad, boha, osud, zákon, etiku a estetiku. V civilizácii vznikli pravidlá a zvyky, ktoré utesnili naše túžby do korzetu či brnenia. Toto je ľudský svet, v ktorom sa vášeň premenila na lásku, na uniformu, do ktorej ľudia zaodeli vášeň (Gončarov).
Ľudský svet je neľútostný a zábudlivý vo vlastnej ľahostajnosti. Jeden prírodný zákon je pochovaný s vášňou v spoločnej hrobke. Filozofia sa stala prvou vážnou formou myslenia, ako porozumieť a vysvetliť obsah tejto hrobky. Vyobraziť ucelenú hru lásky v ľudskom svete, lásky, ktorá už dávno nemala nič spoločné s prírodou podobne ako jej nositeľ - človek. V hre ľudia pochopili, ako sa láska oddeľuje od vášne, ktorú príroda organizmom vštepila (Gončarov). A tak vďaka tomu sa filozofia stala pre náš svet akýmsi nešťastím (Gorkij). Keď sa zaľúbenosť pominie, zmyselnosť sa upokojí a čo sa deje po tom, to nám aj Tolstoj ukáže.
Naša nesmrteľná časť, pre ktorú sme schopní priniesť každú obeť (Schopenhauer) zhasína, potom sa predierajú do nás jasné lúče rozumu a nastane ochladnutie; hľadáme novú dokonalosť (Tolstoj). Lenže už vieme, že dejiny ľudstva lásku povýšili na nižší – ako neskôr vyplynie – vrchol než je jej skutočná výška, kde stoja pomníky inej lásky, v ktorej sa miešal inštinkt s rozumom. Na ten vyšší vrchol v úcte hľadí zdola nielen láska Heloisy a Abélarda. Na nižšom vŕšku Tolstoj v spovedi pokračuje o príbehu jednej vášni a umierňuje človeka v civilizovanom svete pre cieľ rodinného šťastia; človek prekoná tú vzdialenosť prírody, duchovnej práce predkov a jeho láska preskakuje ako srnka vekmi. Už je to viac otázka veku a iných motívov, ak chce ešte silu lásky udržať v trvanlivosti, ako doba prikazuje.
Nekonečný zápas vášne a lásky, prírodného zákona a ušľachtilosti je podstatou mnohých nepokojov v živote človeka, odkedy sa začali písať dejiny ľudstva. Prírodný zákon ako vedec stojí v poli oproti kráse. Jeden nevie tomu druhému prísť na podstatu, nejestvuje pre nich spoločná otázka, ale chápu, že sú nevyhnutnými zložkami v priestore. Bez jednej z nich by sa pole rýchlo vyprázdnilo. Človek sa môže ukryť za rúcho jednej z nich, môže sa schovať pred prírodným zákonom, ale jeho telo pozná tento zákon, ktorý je v ňom dávno zakódovaný, a telo ho prijme náruživo. Kým zase rozum preplnený súdmi o dobre a zle posúdi lepšie vzťah starca s mladuchou, muža s mužom a vydatej so slobodným.
Pred krásou sa môže človek ukryť a žiť pudovo, ale svedomie, najcennejší dar od človeka pre človeka, je vernejšie ako pamäť (Lermontov). Svedomie môže byť to, čo dejiny ľudstva prikazovali človeku a tieto zákony, ktoré doba nosila, sám človek ich v mase určil a stvoril charakter spoločnosti so zjednoteným rozumom.
Veľký psychologický fenomén, ktorý posadol Frolla voči Quasimodovi, tu stojí vyššie než láska, vášeň či svedomie Tristana a Izoldy, ich predkov a potomkov. Stojí v slnečnom poli jačmeňa ako menovateľ krásy, ako nový a ušľachtilý bojovník, pred ktorým sa prírodný zákon chmúri a mrmle si vysvetlenia nového zjavu. V čom spočíva obeť bojovníka? Zľutovanie či najvyšší dôkaz vďačnosti? Naozaj tento čin vyplýva zo zakódovaného motívu motívov, v zachovaní rodu? V tom prípade by to bol priveľmi vznešený motív a záhada v prírode, ktorú príroda dokonale ignoruje ako všetky ostatné javy a len človek sa záhadu usiluje odhaliť.
Živý kameň Quasimodo si nemohol do druhého stretnutia s krásnou Esmeraldou plne uvedomiť, čo je utrpenie, pretože už ním žil. Bol tým, na čo ho ľud pripravil. Cítil sa byť tým, za koho ho ľudia považovali. Netvor či démon posadnutý všetkými besmi. Quasimodo netrpel pre nedostatok, potrebu, ale pre ľud, ktorý mal vlastné nedostatky a potreby. Možno sa ani nezamýšľal nad skutočnou hĺbkou vďaky, ktorú oddane prechovával k jeho adoptívnemu otcovi, svojmu spasiteľovi, ktorým bol arcidiakon Claude Frollo. Kým sa nezjavila cigánka s kvapkou vody pre úbožiaka, pre ktorého ľud nemalo zľutovania. Iskra súcitu Esmeraldy oživila Quasimoda omnoho viac než samotná voda, mocná živiteľka človeka. Viac než slnečný lúč, ktorý sa dotkol kameňa. Quasimodo ani predtým nebol skalou, lebo v hĺbke netvora driemal hutný predpoklad milovať už svojho spasiteľa. Čo trochu kope do hypotézy Dostojevského o prirodzenom zle v človeku a jeho nositeľ sa ho usiluje v živote krotiť dobrými skutkami. Quasimodov kód čistej lásky vybuchol po tom, čo mu vykĺzla prvá slza a splynula s kvapkou vody uprostred bezútešnej doby stredoveku.
Stvárnenie utrpenia nie je nikdy cieľom umenia, ale je pre umenie veľmi dôležité ako prostriedok cieľa (Schiller), pretože v utrpení je idea (Dostojevskij) a umelecké dielo je jej výsledkom. Postava Oblomova bola blízko cieľa, avšak zostala tápať ako nečinný idealista tej jednoduchej, a ťažkej ušľachtilej lásky, kým Quasimodo zachraňuje Esmeraldu a ukrýva ju v chráme. Čistá a pravá láska je súcitom a každá láska, čo nie je súcitom, je sebectvom (Schopenhauer) alebo nevinnou oddanosťou dieťaťa, ktoré je ešte mravne a duševne nevyspelé (Hugo).
To prvé je Hugova antitéza Quasimoda a Esmeraldy, ich vzájomné puto, kým v druhom dozrieva Quasimodova láska k adoptívnemu otcovi. Tretia, mylne menovaná láska je zaodetá vášeň, ktorá prúdi v žilách Frolla. Je kňazom a predovšetkým je nie jedinou obeťou doby a jej predstáv, pravidiel, čo väzní prirodzené ľudské potreby. Drví prírodný zákon. Ani nič dobrého neradno čakať, keď z toho vzíde šialenstvo, zápal nervov, frustrácia prerastajúca do choroby, ktorú pateticky ľud, tvorca pút a jeho svedomia, nazve diablovou posadnutosťou. Tá sa v závere prejaví v neľudskom smiechu kňaza Frolla, keď usmrcujú Esmeraldu a Quasimodo, ktorý ten smiech nepočuje, vidí ho. Dieťa sa po prvý raz postaví rodičovi na vzdor.

Ach, všetko, čo som miloval! vyšlo z hĺbky nešťastného Quasimoda, keď uvidel telo Esmeraldy a arcidiakona.

Zahubí tú zmyselnosť, ako Tolstoj, ktorý ju pomenúva láska, nechá ochladiť v čase. Zaľúbenosť odchádza, umiera, aby ju nahradil vzájomný zvyk, spoločné šťastie a pokoj v duchu rodiny. Človek sa zmieri skôr alebo neskôr s dobou a jej pravidlami.
Frollo tuší, že jeho žiarlivosť bola vysoko opodstatnená. Nežiarlil tak na Phoebovu vášnivú lásku k cigánke ako na lásku Quasimoda k nej. Zvonárov nemý cit bola navždy neukojená láska k Esmeralde v kňazových očiach, kým on sám nevedel, že jeho láska by po prvom ukojení vášne ochladla. Včas ho autor zastavil a rukami hrbáča ho zabíja, lebo autor to vedel. Frollo sa seba samého v rohatých myšlienkach nespytuje, prečo práve ošklivý a slepý s hrbom, hluchý a takmer nemý, by mohol byť v blízkosti Esmeraldy a on nie. Stojí v svedomí, ktoré charakterizuje stredovek, a dusí ho prírodný zákon, kým na druhej strane poľa sa snúbi súcit s krásou. On sa môže iba dívať a vie, že so svojou vášňou si ťažko odhryzne z tohto výjavu. Quasimodo nie je pre kňaza rovnocenným protivníkom ako dôstojník Phoebus.
Kým kňazova láska umiera v ďalších príbehoch o Júliách a ich druhoch, Esmeraldino zľutovanie v poznaní cudzieho utrpenia a Quasimodova láska je večná a nemôže umrieť, ako nemôže umrieť láska svätca k ľudu. Táto láska v obetiach činná a v nezištnom duchu, berúca na seba všetko utrpenie je nositeľkou priveľkej idey, aby sme ňou žili celý život. Ak sa jej však dotkneme, poznáme v sebe nekonečný cit obdivu toho, čo ani formy vedy, ani formy viery nedokážu uspokojujúco vysvetliť slovami a preto azda konečný cieľ čistej a pravej lásky netkvie ani tak v Oblomovovej idey ako iba v jej prejavení. Aj táto úvaha je iba hromada slov o poznaní tejto idey, ale musím priznať, že práve prvý pohľad na Quasimoda ma poučil, aby som načúvala čistej láske viac a učila sa jej, pretože sa na svete málo prejavuje, alebo sa v modernej spoločnosti hanbí za svoje činy. Aj tá hanba sa dá pochopiť. Prežívať čistú a pravú lásku v čine znamená i návrat do prírody, vnímať altruizmus alebo ponímanie Schillerovej krásy, aj v nich sa skrýva táto idea; znamená tiež postaviť takému inštinktu večný pomník.




Pozn. Tieto slová boli mojím detským snom; Quasimodovi a jemu skutočným podobám, ktoré pre vznešenú ideu obetovali seba samých.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára