Jeho
smiech sa v komnate odrážal a vzbudzoval uvoľnenosť.
Neznámy taliansky mních čítal a smial sa. Veľkosť smiechu
dávkovala tichým špehúňom zdravú chuť prebývať
v spoločnosti. Smiech skutočne stmeľuje a utlmuje všetko
ostatné, ako zima obieli svet a utlmia jeho zvuky a drsnú
podobizeň. Keď sa zasmeje pre niečo, zasmejú sa ďalší s ním.
Ako
Gogoľ povedal: smiechu sa bojí aj ten, kto sa už nebojí ničoho.
Smiech označil za veľkú vec. Má podobnú moc ako svedomie
u dospelého človeka. Je však zreteľnejší a má väčší
účinok u ľudí, ktorých už možno považovať za beznádejné
prípady; ľudia bez sebareflexie a rozumovo hluchí, pretože
svedomiu je nutné pripísať ochotu načúvať vnútornému hlasu
a popri tom aj rozmýšľať. Vtedy sa človek oddeľuje od
spoločnosti, kým v hlasnom smiechu sa radí do reťaze a užíva
si sladký príval veselosti v celom tele. To, čo je zvonka
počuť a spája, je smiech a to, čo je vo vnútri
a oddeľuje nás od zvyšku sveta, je svedomie. Je šanca dodať,
že opakom smiechu je svedomie?
Azda
neskôr prídeme na to, ako smiech kráča ruka v ruke s hlasom
svedomia. Tento poznatok občas príde neskôr.
Najšťastnejší
sú tí, ktorým patrí len smiech a sú to deti. V tejto
úvahe sa výsostne venujem dospelému človeku a bolo by
bezútešné nevenovať krátku pozornosť deťom. Nepoznajú ešte
odvrátenú stranu sveta, t. j. vnútorný svet. Drieme v nich
nečinné svedomie. Dostojevskij poznamenal o detskom smiechu,
že iba on vie byť dokonale pekným. Čistý a úprimný ako
ich svedomie. Ten istý autor tiež napísal, ako celý zákon
ľudského bytia spočíva iba v tom, aby sa človek mohol koriť
pred nesmiernou veľkosťou. Nesmierno a nekonečno je pre
človeka potrebné. Koľko ráz sa dá vtipne vyjadriť jeden a ten
istý jav písanými slovami?
Smiech
znamená opakovaná potreba človeka. Hoci to nehovoril v súvislosti
s potrebou smiať sa, v tejto myšlienke sa účinok
smiechu vtesná, pretože aj dnes v čitateľoch doznieva smiech
talianskeho mnícha, prvých františkánov a Shakespearových
postáv a ešte dlho tomu tak bude. To je ten výsledok zmyslu,
ktorý nachádzame vo význame riadkov.
Na
čom sa smejeme
a skrze koho alebo čoho? Nebolo by únosné stráviť čas nad
humorom a jeho tvorbou v literatúre v jednom jedinom
článku. Psychologický pokus je mojim zámerom a dá sa ho
splniť, aj keď sa nebudem snažiť o kategorizovanie či
z aspektu historického rozvoja humoru, či z aspektu
ontogenetického vývoja humoru v jedincovi atď. Nebudem sa
snažiť o definovanie pojmov, ako to má v moci psychológia. Vopred
sa ospravedlňujem voči svojmu svedomiu, ktoré hlási nie celkom
obstojnú a uspokojivú výpoveď o tvorbe humoru, ktorú časom
mienim rozšíriť; pôjde skôr o akúsi pozorovaciu chuť toho, čo
tu bolo, je a bude a čo má v sebe zvodné čaro
ovládania človeka, ako som to naznačila v úvode.
Literatúra
patrí medzi prostriedky, ktoré sa používajú na tvorbu humoru.
Medzi tými ďalšími sú film, tanec, grafika atď. Veľkú cestu
značí, ak je ňou literatúra a je tomu raz tak, že byť
vtipným znamená mať vek, pohlavie, čas, deň alebo noc,
spoločnosť, predmety v priestore a tisíce zámerov
poruke pre tvorcu.
Tak,
ako na svete je veľa typov ľudí a my môžeme v bežnom
živote spoznávať rôzne humorné postavičky s malými
odchýlkami v ich reči, v literatúre jestvujú podobné
odchýlky v spôsobe vtipného podania jedného a toho
istého javu. Ak má autor jasný cieľ a chce zaútočiť, môže
vodiť za nos buď tak, že prirovná mužské nosy k uchám
čajníkov a ženy ich správne
chytia, alebo absurdným činom niečo dokázať akýsi výrastok
práve chytí za nos titulovaného počas slávnosti, ktorý sa tesne
pred hrozným incidentom nechal počuť, že jeho za nos nemôže nik
vodiť. Prirovnávací opis všeobecného javu o vodení za
nosom a popis toho istého v konkrétnom deji, kde titulovaný
neobstojí v skúške.
Ak
už hovorím o úmysloch autora pri tvorení humoru, ďalším
cieľom je známe uvoľnenie atmosféry či zľahčenie problému.
Niekedy pri tom postačí veselá historka o amerických
inštalatéroch, ktorá sa nestihne dopovedať, ale v inom
prípade, keď ide o život, dej
autor zrýchli a život je zrazu označený za pletku a príroda
lichotivo za sprostú doru.
Autorových
cieľov je viac a niektoré ešte spomeniem. Humor
autora je predovšetkým reakcia na niečo, čo nám zostáva záhadou
dovtedy, kým nám sám neposkytne indície. To, na čom sa smeje
jeho pero a čo mení na humor, môže zostať neznáme,
a predsa má jednu okolnosť spoločnú s ostatnými
dielami: autorova vlastná frustrácia. Na prvý pohľad je to
paradox, na ten druhý sa dá vysvetliť.
Frustráciu
si v tomto
prípade, v prípade literárneho diela, predstavujem ako
výsledný a tichý stav, do ktorého sa autorova duša (svedomie)
dostáva. To, čo nás v knihe núti smiať sa, prešlo krátkou
alebo dlhou púťou spisovateľa, ktorá zvyčajne býva smutná, až
tragická. Vraví sa, že najviac sa smejú tí, ktorí sú najviac
nešťastní. Smiech cez slzy si žiada daň autora a z času na
čas to čitateľ veľmi dobre pozná. Na takýto humor treba isto
iste dozrieť.
V každom
prípade dôvody smiať sa z riadkov
môže pôsobiť na čitateľa čisto dobromyseľne a nikto nič
nepostrehne; závisí to od sily a nápadu, ako humorne podať
depresiu. Každý dobre pozná jej účinky a Marvin bol
nápadnou ukážkou, kde sila jeho depresie spôsobila samovraždu
kozmickej lode. Absurdita prekrýva frustráciu v osobnom
živote. S pribúdaním poznania zaobchádzame opatrne najmä
v detskom veku a škola sa prv stane zábavou. Neskôr
plačeme všetci v jednote a tichosti, kým spisovatelia sa
usilujú tieto bôle pretransformovať na humor a predostrú ho.
Vieme si vymenovať, z čoho všetkého frustrácia vyplýva. Ak
ju teda preskočíme, zbadáme odrazu niekoľko možností, ako ju
vyjadriť. Autori si volia formu humoru a spisovatelia literárnu
cestu. Zvádzajú boj, kedy a kde si určiť hranice. Keďže
smiech je veľká vec, takáto rozmernosť značí nebezpečenstvo
prekročenia hraníc, a tu vždy budú stáť ak nie trafené husi,
tak tí, ktorí si nájdu dôvody, medzi inými aj Gogoľov zmienený
strach.
Nad
čím všetkým sa dá rozveseliť?!
Vo frustrácii sa autor ponára do mora slov, pije vodu smiechu
a vytvára trebárs karikatúru jemu dobre známeho človeka. Na
svete okrem ľudí sú aj tí, ktorých si ľudia usilujú podmaniť
spôsobmi, čo dokáže vyvolať odpor, ale ako sa neraz zdá,
spisovateľ si vie poradiť s týmto odporom a zvieratá ďakujú
ľuďom za ryby a dávajú im zbohom. Obyčajné rozhodovanie sa
môže vyhrotiť do nepríjemných situácií kvôli zodpovednosti.
Polemizovať nad tým, či je lepšie byť vegetujúcou uhorkou alebo
mrkvou a následne prísť na to, že major Danby by vegetovať
ako plodina radšej odmietol, je výsledkom trampôt o tom, či
je lepšie rozhodovať alebo nechať rozhodnúť iných a autorovi
sa darí zľahčiť inak dosť kritický problém. A koho by
frustrovala byrokracia, existuje taká možnosť zapísať sa do
knihy návštevníkov ako Onegin neschopný milovať alebo ako
Oblomov schopný len! milovať.
Jedným
z ďalších jasných cieľov autora je dokázať, aký nadhľad
alebo zapáčenie sa môže jestvovať a to opäť
všakovakými spôsobmi. V priamej hlasnej reči a slovnými
hračkami ako hovorí kardinál s opátom, kde Margaréte hádžu
svine a sviniam hádžu perly, alebo v jednom slovíčku,
ktoré sa šepotom roznesie v spoločnosti a stmelí ich
v hlasnom smiechu, to je o niečo bolestivejší nadhľad,
lebo niekoho treba poľutovať za to, že je idiotom.
Humor
je nevyčerpateľná farebnosť v literatúre. Snaha zachytiť
ho v akejsi celistvosti by znamenalo asi toľko, ako vypočuť
si hlas svedomia v každom človeku, alebo vypracovať v článku
imunologický obraz všetkých ľudí, ktorí žili, žijú a budú
žiť na Zemi. Pretože
smiech talianskeho mnícha doznieva aj dnes. Zdroj humoru vychádza
nielen z minulosti, ale tiež z budúcnosti. Ak sa aj
náhodou stretnú dve postavy rovnakého charakteru, vždy z toho
môže vzísť situačná komédia, kde sa dvaja priatelia budú
predbiehať v úcte a zdvorilosti, až nakoniec sa ocitnú
vo vrúcnom objatí a jemne sa pripučia na prahu dverí ako
Manilov a Čičikov.
Smiechu
sa bojíme a možno pre túto úvahu, ktorú končím, alebo
z vlastného umu vieme prečo. Vieme, z čoho spisovateľ
humor čerpá, na koho a na čo jeho reakcie vznikajú. Nie sme
vycvičení, aby sme vydržali výsmech spoločnosti, ktorá sa na
nás okrem toho aj pozerá. Hoci literatúra je viac-menej intímna
interakcia autora a čitateľa, do médií preniká čoraz viac
ľudí, z ktorých neprávom robia karikatúry a kreatúry,
čo pre generálovu útechu napodobňujú zvieratká. Ale to je už
pole ďaleko od literatúry, v ktorej humor bude aj naďalej
predstavovať nesmiernu veľkosť, silu a doznievanie
v našom živom smiechu.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára